Dzieci z czterech stron świata

Mój kolega cudzoziemiec

Witajcie kochani!

Jak się miewacie? Mamy nadzieję, że dbacie o siebie i swoich bliskich.

Nauczyciele świetlicy przygotowali dla Was propozycje na nowy tydzień. Życzymy Wam dobrej zabawy i miło spędzonego czasu!

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas I

Mali podróżnicy

  1. Uwaga, lecimy- oto ćwiczenia ruchowe na dobry dzień!

Mali podróżnicy, przygotujcie się do wyprawy. Odwiedzimy egzotyczną wyspę, ale najpierw musimy tam dolecieć.

- Połóż się na brzuchu, na podłodze. Wyciągnij ręce ( to wasze silniczki), na hasło „maszyna start” kręć kółeczka i jednocześnie naśladuj warczenie silnika.

- Na hasło : „ podniesienie ogona”- unosimy proste nogi nad podłogą,

                   „ podniesienie skrzydeł”- podnosimy ramiona w bok nad podłogę,

                   „ start”- wstajemy i biegamy na palcach po pokoju, trzymając ramiona rozłożone

                    niczym skrzydła,

                   „lotnisko”- samoloty lądują na podłodze, kładąc się na podwoziu- brzuchu :)

 

  1. Wylądowaliśmy na egzotycznej wyspie. Cała wyspa jest porośnięta soczystą roślinnością. Namaluj dżunglę w nietypowy sposób, bo sztućcami!

Przygotuj: łyżeczkę, widelec, dużą łyżkę i mały widelczyk, farby plakatowe, kartkę papieru.

Wykonanie:

- przyjrzyj się zdjęciu, na którym jest przykładowa praca z dżunglą,

- wyciśnij farby np. na talerzyk,

- zanurz widelec w farbie i odciśnij jego kształt na kartce, podobnie postępuj z innymi sztućcami.

- mieszaj kolory i baw się do woli.

Gotowe!

 

  1. Dzieciaki z wyspy…- ale jakiej?

Wymyśl nazwę swojej egzotycznej wyspy. Opowiedz o jej mieszkańcach, a szczególnie o dzieciach. W co się bawią? Co jedzą na drugie śniadanie? Jak wygląda ich szkoła? O czym marzą? Co im się może śnić? Czy są do was podobni? (Myślę, że tak:))

 

Wierszyki do samodzielnego czytania. Autorzy- Elżbieta i Witold Szwajkowscy.

 

Pszczoły robią bzzzzz,                                                     

oblatują bzy.                                            

Dużo pracy mają,

bo je za-py-la-ją.

 

Żaba robi rech, rech, rech,

bo to jedna z żabich cech.

Kiedy żabę coś rozśmieszy,

to rechocze! Tak się cieszy!

 

Słoń zatrąbił tuuuuu!

Chyba smutno mu,

kiedy trąbą, czyli nosem,

ryczy niewesołym głosem.

 

  1. Muzyka inspiruje! Przygotuj sobie kartkę i farby. Puść utwór muzyczny pt. „ Lot trzmiela” Nikołaja Rimskiego- Korsakowa. Wsłuchaj się i… spróbuj namalować to co słyszysz!

 

Zabawa rytmiczna z  dalekiej Ghany- „ Cze cze kule”.

Najpierw wykonuj ruchy powoli, potem spróbuj przyśpieszać tempo wykonywania ruchów z jednoczesnym recytowaniem rymowanki.

 

Cze cze kule! (położyć ręce na głowie, obracać ciałem w jedną i drugą stronę)

Cze cze kofinsa. (położyć rece na ramiona, obracać ciałem w jedna i drugą stronę)

Kofi sa langa. (oprzeć dłonie na talii, obracać ciałem w jedną i drugą stronę)

Kate czi langa. (położyć dłonie na kolanach)

Kum Adenie! (położyć dłonie na kostkach, potem wyskoczyć wysoko)

 

  1. Na wyspach Bergamutach...są słonie w białych butach?

 

„Słoń”- praca techniczna z rolki po papierze i kolorowego papieru.

Przygotuj: rolkę po papierze, kolorowy papier, klej, nożyczki, ołówek, flamastry.

 

Wykonanie:

- przyjrzyj się zdjęciu słonia,

- odrysuj trzy duże koła i dwa małe kółeczka w innym kolorze np. różowym, wytnij je,

- z jednego dużego koła odetnij brzeg- to będzie głowa i trąba słonia,

- przyklej trąbę i dorysuj oczy,

- małe różowe kółeczka przyklej w środku dwóch dużych kół- to są słoniowe uszy,

- po bokach rolki, na górze, zrób nacięcia na słoniowe uszy,

- wsuń uszy w nacięcia,

- na dole rolki, flamastrem dorysuj słoniowe nogi,

- przyklej głowę słonia i Gotowe!

 

Dla chętnych i super czytających wiersz Jana Brzechwy „ Na wyspach Bergamutach”

 

Na wyspach Bergamutach

Podobno jest kot w butach,

Widziano także osła,

Którego mrówka niosła,

Jest kura samograjka,

Znosząca złote jajka,

Na dębach rosną jabłka,

W gronostajowych czapkach,

Jest i wieloryb stary,

Co nosi okulary,

Uczone są łososie,

W pomidorowym sosie,

I tresowane szczury,

Na szczycie szklanej góry,

Jest słoń z trąbami dwiema

I tylko… wysp tych nie ma.

 

Przeczytaj wiersz używając innego tonu : jak żołnierz, jak śpiewaczka operowa, jak  mała myszka, jak przekupka na straganie.

Powodzenia!

 

******

Praca plastyczno – techniczna

  1. Pióropusz

Potrzebujemy: kolorowy techniczny papier, nożyczki, klej.

Zaczynamy od wycięcia piór z kolorowego papieru. Składamy kartkę na pół i odrysowujemy kształt listka lub łódeczki. Następnie nacinamy na brzegach. Potrzebujemy wyciąć również dwa prostokąty o wymiarach( 5 cm x 30 cm). Do jednego z pasków przyklejamy piórka. Łączymy paski i dopasowujemy do głowy. Możemy nasz pióropusz ozdobić dowolnie:)

 

  1. Latawiec

Potrzebujemy: kolorową kartkę z bloku rysunkowego( w kształcie kwadratu), klej, nożyczki, flamaster, sznurek lub tasiemkę.

Zaczynamy od złożenia kartki na skos, dwa boki zaginamy do środka( powstała baza lody do origami). Malujemy oczy, nosek, buźkę. Możemy wyciąć kokardki i przyklejamy jako ozdoby po bokach. Przyklejamy tasiemkę lub sznurek, a na to doklejamy kokardki.

 

Do poczytania

 

Moja propozycja dla dzieci (stwórzcie historyjkę obrazkową do wiersza lub namalujcie igloo). Możecie również zbudować namiot, bazę lub domek z koców. Potrzebujecie do wykonania 2 fotele lub krzesła, na które zarzucacie koc, w środku możecie rozłożyć mniejszy kocyk i poduszkę).

 

"Odarpi, syn Egigwy” H. Szayerowa

To Odarpi. Mały chłopiec Eskimosek.
Oczy czarne, jak paciorki, płaski nosek.

Żyje w kraju wiecznej zimy, wiecznych śniegów.

I ma samych Eskimosów za kolegów.

A, że w skórach chodzą wszyscy Eskimosi,

Więc Odarpi też niedźwiedzie futro nosi.

Mieszka w igloo, igloo śnieżnej chacie z bloków lodu.

Jeszcze dziadek sam zbudował je za młodu.

A do szkoły co w odległym jest okręgu

Wiozą chłopca na saneczkach psy w zaprzęgu.

I Odarpi widzi ciągle w czasie biegu,

Renifery mech skubiące, gdzieś z pod śniegu.

Gdy Odarpi leży nocą w swym śpiworze.

To mu do snu lodowate huczy morze.

A gdy mały Eskimosek mocno zaśnie,

Sen mu inne niż wam opowiada baśnie.

 

Kilka słów:

Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego( Grenlandia). Ubierają się w kurtki, spodnie uszyte z foczej skóry, które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem. Tam gdzie mieszkają Eskimosi lody nie topnieją przez większą część roku, dlatego poruszają się głównie skuterami śnieżnymi i saniami ciągniętymi przez psy.

Pytania do dzieci: Jak nazywa się chłopiec z wiersza?, Jak nazywa się jego dom? Gdzie mieszkają Eskimosi?, Czym się poruszają?

Zadanie dla chętnych: Jakie zwierzęta mieszkają na Grenlandii?

 

Gimnastyka

Prawą nogą wypad w przód i rączkami zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki,
w miejscu bieg i skłon głęboki.
Wymach rączek w tył, do przodu
i rannego nie czuć chłodu.

Ręce do machania (machamy rączkami)

Nogi do skakania (podskakujemy)

Palce do liczenia (liczymy paluszki)

A zęby do mycia (uśmiechamy się szeroko)

Głowa do kiwania (kiwamy głową Tak/ Nie)

Uszy do słuchania (nadstawiamy uszy)

Oczy do mrugania (mrugamy oczkami)

Usta do śpiewania (śpiewamy lala)

 

Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „ Indiański taniec”(możemy założyć nasz pióropusz)

https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY

******

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas II i III

 

Dzieci z czterech stron świata.

"Dzień dobry dla wszystkich dzieci na świecie" Na początek posłuchaj piosenki i spróbuj zaśpiewać "Dzień dobry" w różnych językach wyświetlanych podczas utworu.

https://www.youtube.com/watch?v=2nYjGy_ZUG8

 

Jeśli masz chęć spróbować przywitać się w innych językach w załączniku znajdziesz pomocny tekst. Możesz spróbować policzyć do 10 w języku angielskim, włoski, a nawet esperanto... (dokument w załączniku). Powodzenia!

 

Zauważyłeś na pewno, że ludzie na świecie mówią w różnych językach. Jest wiele różnic między ludzmi mieszkającymi w innych państwach, na innych kontynentach, w innym klimacie, a nawet strefie czasowej! Pomyśl, jak może wyglądać codzienność dziecka mieszkającego w Japonii, w Egipcie, w Indiach, w Australii, we Francji, w Ameryce Północnej i Południowej, czy w dalekiej Afryce... Pomyśl, co łączy wszystkie dzieci na świecie niezależnie od tego gdzie mieszkają?

 

Spróbuj narysować portret dziecka z innego kraju. Potrzebna Ci będzie biała kartka z bloku i pastele olejne.

 

Za oknem piękna wiosna...pewnie masz chęc wyjść na podwórko... wiem, że przestrzegasz zasad i pozostajesz w domu, mam więc propozycję, abyć posłuchał tego pięknego wiosenneg walca.

https://www.youtube.com/watch?v=2gG9YSaf4Mg

Połóż się wygodnie, zakmnij oczy i rozpocznij wędrówkę po.... no własnie, gdzie zawędrowałęś/zawędrowałaś? Narysuj to miejsce używając dowolnej techniki, kredek, farb, mazaków, ołówka...  A może masz ochotę potańczyć, poskakać? Śmiało! Miłej zabawy :)

 

******

Mój kolega cudzoziemiec.

Przeczytaj, co oznaczają słowa toleranacja, wielokulturowość.

Tolerancja (łacińskie ,,Tolerare,, oznaczające cierpliwość, wytrwałość) termin stosowany w socjologii, badaniach nad kulturą i religią. Słowo oznacza w tym kontekście „poszanowanie czyichś poglądów, wierzeń, upodobań, różniących się lub konfliktujących z naszymi”.  Bycie tolerancyjnym to także wiara w to, że wszyscy mamy równe prawa.

 

Wielokulturowość to idea, model społeczny i doktryna polityczna, w których postuluje się równorzędność kultur w społeczeństwach zróżnicowanych etnicznie, kulturowo, religijnie, ich wzajemne przenikanie się z równoczesną ochroną odrębności.

 

Zajęcia plastyczno - techniczne:

Wykonaj pracę plastyczną pt.: "Mój kolega innej narodowości i ja"; technika dowolna.

 

Wykonaj tęczę na talerzu, tu przesyłam link: https://www.youtube.com/watch?v=SfVVFCAmSmY

 

Posłuchaj piosenki Majki Jeżowskiej " Kolorowe dzieci"

https://www.youtube.com/watch?v=XMnJupsJnm8

 

Zabawy ruchowe: Butelkowy slalom
Zabawa skierowana jest do dzieci od 5 roku życia. Ustawiamy 2-3 butelki w dowolnej konfiguracji. Uczestnik stara się zapamiętać ustawienie butelek, po czym zawiązujemy mu oczy. Dziecko musi przejść przez tor bez potrącenia przeszkód.

 

Zabawy sportowe: Zabawy z piłką

Piłka i kolory. Rzucamy do siebie piłkę wymieniając różne kolory. Na hasło "czarny" piłeczki nie wolno złapać. Jeśli jednak uczestnik chwyci piłkę, przegrywa lub wykonuje zadanie np. dziesięć podskoków.

 

******

  1. Zachęcenie dzieci do refleksji, kim mogliby być, gdyby urodzili się w różnych częściach świata.

 

Zastanów się i spróbuj dorysować do twarzy, jak mógłbyś wyglądać jako mieszkaniec np. Afryki, Eskimos, Indianin, Chińczyk itp. Szablon twarzy w załączniku.

 

  1. Napisz list do kolegi/koleżanki z innego kraju. Opowiedz, kim jesteś, gdzie mieszkasz, co lubisz robić, w co się bawić, jak spędzasz czas.

 

  1. Praca plastyczna. Zaprojektuj i narysuj plac zabaw, na którym mogłyby się bawić dzieci z całego świata.

 

  1. Przeczytaj wiersz. Odszukaj na mapie świata miejsca, z których pochodzą bohaterowie wiersza.

 

Wincenty Faber "Dzieci świata"

 

W Afryce w szkole, na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik, Eskimos,

też w szkole, w chłodnej Grenlandii,

nie uwierzył, że są na świecie

gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii

my także jak dotąd nie znamy,

a jednak wierzymy w lodowce,

w gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.

 

Pytania do wiersza.

- Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?

- Gdzie mieszkają Eskimosi?

- O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?

- Co łączy dzieci na całym świecie?

 

******

 

  1. Piosenka ,,Kolorowe Dzieci’’ Majki Jeżowskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

 

  1. Piosenka o kontynentach:

https://www.youtube.com/watch?v=yN8JOuitKks

 

  1. Eskimosi – ciekawostki, informacje i fakty

Słowo Eskimos które prawdopodobnie pochodzi z języka Algonquin i może oznaczać „jedzący surowe mięso”.

Eskimosi nie udomowili żadnych zwierząt z wyjątkiem psów, które pomagały w polowaniu.

Byli myśliwymi/zbieraczami. Bardzo starannie wykorzystywali każdą część zabitych zwierząt. Szacunek dla ziemi i zebranych przez nich zwierząt był i jest głównym elementem ich kultury.

Zamieszkiwali północną Alaskę, Kanadę, Syberię i Grenlandię.

nauczyli się robić z śniegu i lodu ciepłe domy na zimę „igloo”.

Noszą grubą i ciepłą odzież ze skóry zwierzęcej i futra.

Jedzą mięso zwierząt łowieckich. Jedzenie jest tłuste co daje im energię w zimną pogodę.

 

(Źródła: http://boberkowy-world.blogspot.com, https://fajnepodroze.pl/eskimosi-ciekawostki-dla-dzieci/)

 

chłopiec.jpg

rozmiar: 7,7 KB JPG pobierz

dzień dobry.pdf

rozmiar: 16,13 KB PDF pobierz

dziewczynka.jpg

rozmiar: 10,19 KB JPG pobierz

Dżungla.jpg

rozmiar: 732,25 KB JPG pobierz

kolorowanka.gif

rozmiar: 399,79 KB GIF pobierz

kolorowanka2.jpg

rozmiar: 109,85 KB JPG pobierz

liczymy.pdf

rozmiar: 22,53 KB PDF pobierz

słoń.jpg

rozmiar: 630,41 KB JPG pobierz
Do góry