Majowe święta

Majowe Świętowanie

 

Witajcie Kochani!

Już za chwilę maj... piękny miesiąc pełen ważnych świąt i uroczystości. Zapraszamy na porcję propozycji związanych ze świętami narodowymi. Udanego tygodnia!

Pani Iga, Pani Asia, Pani Monika, Pani Agnieszka, Pani Ewa.

 

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas I

******

  1. Witajcie! Maj zbliża się do nas wielkimi krokami. Wszystko się zieleni, a drzewa owocowe pokrywają się kwiatami. Pomyślcie o swoim kraju, o tym za co go kochacie, dlaczego jest dla was ważny, pomyślcie o Polsce i przygotujcie się razem z nami do majowego świętowania.

Kartka z kalendarza:

2 maja- Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej

3 maja- Święto Konstytucji 3 maja

 

Spróbuj samodzielnie przeczytać poniższy wiersz R. Przymusa

„Polska”

Polska- to taka kraina,

która się w sercu zaczyna.

Potem jest w myślach blisko,

w pięknej ziemi nad Wisłą.

Jej ścieżkami chodzimy,

budujemy, bronimy.

Polska – Ojczyzna…

Kraina, która się w sercu zaczyna.

 

Polskie Symbole Narodowe to : godło z orłem białym na czerwonym tle, flaga w kolorze biało-czerwonym i hymn- Mazurek Dąbrowskiego. Więcej o symbolach narodowych możecie się dowiedzieć z filmiku IPNtv Kraków- Polskie Symbole Narodowe- Polak mały, który znajdziecie pod adresem: https://youtu.be/xQk8p7XY23A

 

  1. Kokarda narodowa- praca techniczna z kolorowego papieru.

Potrzebujesz: czerwoną i białą kartkę, kubek i szklaneczkę ( by odrysować kółka), ołówek,nożyczki, klej.

Wykonanie:

- odrysuj jedno duże koło na czerwonej kartce, wytnij je,

- odrysuj siedem mniejszych kółek na białej kartce, wytnij je,

- białe kółeczka złóż na pół, by powstały półksiężyce,

- każdy półksiężyc składamy na pół i jeszcze raz na pół,powinna nam powstać baza rożek ( popatrz na zdjęcie),

- na środku czerwonego koła przyklej białe elementy tak ,by powstało rozetkowe kółeczko. Kokarda narodowa gotowa! Możesz ją przypiąć szpileczką do ubrania i z dumą nosić np. podczas majowego spaceru.

 

  1. Jednym z symboli narodowych jest nasz hymn, czyli Mazurek Dąbrowskiego. Czy ten tytuł ci się z czymś kojarzy ? Może z wielkanocnym wypiekiem? Otóż Mazurek to nie tylko smaczne cisto, ale i utwór muzyczny inspirowany tańcem polskim- Mazur. Wysłuchaj Mazurka a-mol Op. 68 nr2 F. Chopina.

Jaki obraz maluje się w twojej głowie, gdy słuchasz tego utworu?

Czy są to kwietne łąki, spokojnie płynąca rzeka, wierzby na skraju pola, a może gęsty las?

Namaluj taki krajobraz, jaki podpowiada ci muzyka.

 

  1. Improwizacja ruchowa przy utworze F. Chopina Mazurek D-dur

Przygotuj sobie dwa paski kolorowej bibuły. Przy dźwiękach muzyki tańcz po pokoju. Poruszając paskami bibuły staraj się odzwierciedlić nastrój słuchanej muzyki.

 

  1. Masaż relaksacyjny.

Zaproś do zabawy któregoś z domowników i wykonajcie masażyk relaksacyjny. Pamiętaj, że masażyk wykonujemy delikatnie, by nie sprawić bólu.

Instrukcja:

 

Idzie pani: tup,tup,tup, ( stukamy na przemian w plecy partnera opuszkami palców wskazujących)

dziadek z laską: stuk,stuk,stuk, ( delikatnie stukamy zgiętym palcem)

skacze dziecko: hop,hop,hop, (naśladuj skoki na przemian, opierając dłoń na przegubie i palcach)

żaba robi długi skok. ( klepnij obiema rękami dwie odległe części pleców)

Wieje wietrzyk: fiu,fiu,fiu, (dmuchaj, za jednym, a potem za drugim uchem partnera)

kropi deszczyk: kap,kap,kap, (stukaj w plecy wszystkimi palcami)

deszcz ze śniegiem:

chlup,chlup,chlup, (klep po całych plecach dłońmi złożonymi w miseczki)

a grad w szyby: łup,łup,łup. (stukaj lekko dłońmi złożonymi w pięści)

Świeci słonko, ( głaszcz delikatnie całe plecy)

wieje wietrzyk, ( dmuchaj delikatnie we włosy partnera)

pada deszczyk. (stukaj z wyczuciem opuszkami palców)

Czujesz dreszczyk? ( leciutko szczypnij w kark)

 

Poławiacze pereł- zabawa przy stoliku.

Przygotuj garść drobnych elementów mogą być to guziki, kulki, łupinki po pistacjach i kostkę do gry. Zaproś kogoś do zabawy. Opis:

- na środku stołu rozsypujemy np. guziki,

- uczestnicy zabawy rzucają kostką, tyle ile będzie oczek na kostce, tyle dany poławiacz wybiera sobie pereł,

- wygrywa ten, kto zdobędzie więcej pereł.

Jeśli zamiast guzików użyjecie np. groszków to zabawa będzie nie tylko przyjemna,ale i smaczna!

 

  1. Łowiczanka- origami płaskie z kółeczek.

Najpierw przyjrzyj się zdjęciu już gotowej pracy, potem dokładnie przeczytaj opis i postępuj zgodnie z instrukcją. Wszystkie elementy najpierw wytnij, poskładaj wg. instrukcji, ułóż w całość i dopiero zabierz się za ich przyklejanie.

Przygotuj:

- ołówek, nożyczki, klej,

- trzy wielkości kółek- form, duże, średnie i małe,

- kolorowe kartki (białą, czerwoną, żółtą, niebieską, zieloną, pomarańczową, różową, czarną i jedną kartkę bazową winnym niż wymienione kolory),

- na białej kartce odrysuj cztery średnie kółka, wytnij je i złóż na pół- to będzie bluzka łowiczanki,

- na różowej kartce odrysuj średnie kółko,wytnij je- to będzie głowa, na tym samym kolorze kartki odrysuj jeszcze dwa średnie kółeczka i złóż je do kształtu rożka- to będą dłonie,

- na czerwonej kartce odrysuj, a potem wytnij: jedno średnie kółko i dwa malutkie kółeczka- to będzie chustka, średnie kółko złóż na pół, małe kółeczka złóż na pół i jeszcze raz na pół, by powstały rożki,

- na czarnej kartce odrysuj dwa duże koła- to fragmenty spódnicy, dwa średnie koła- to gorset, dwa małe kółeczka- to kitki, po wycięciu wszystkie elementy złóż na pół,

- na zielonej,pomarańczowej, żółtej i niebieskiej kartce odrysuj dwa koła, jedno duże, drugie średnie- to będzie spódnica, wytnij je i złóż na pół,

- jeszcze raz popatrz na zdjęcie łowiczanki i zabierz się za układanie,

- gdy wszystko się zgadza, zacznij przyklejanie,

- dorysuj oczy, nos i usta.

Gotowe!

******

Polecam Wam drogie dzieci, abyście obejrzały film edukacyjny, który znajdziecie pod tym linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Po obejrzeniu odpowiedzcie na pytania:

  • Jak nazywa się nasz kraj?
  • Jak nazywają się mieszkańcy naszego kraju?
  • Jak nazywali się 3 bracia występujący w filmie?
  • Jak nazywała się pierwsza stolica Polski?
  • Wymieńcie symbole narodowe Polski
  • Co znajduje się w godle Polski?
  • Jakie kolory ma flaga Polski i co oznaczają?
  • Gdzie wywiesza się flagę Polski i podczas jakich świąt narodowych bądź uroczystości?
  • Kiedy obchodzony jest Dzień Flagi?
  • Jaki tytuł nosi Hymn Narodowy Polski?
  • Kiedy możemy usłyszeć Mazurka Dąbrowskiego?
  • Pytanie dodatkowe: Czy znacie tytuł wiersza, który recytowany jest w filmie i kto jest jego autorem?

Teraz ode mnie kilka ważnych ciekawostek:

  • 1 maja obchodzony jest Dzień Pracy
  • 2 maja jest Dniem Flagi
  • 3 maj jest Narodowym Świętem Konstytucji

 

Proponuję Wam drogie dzieci wykonanie kotylionów inaczej nazywanych kokardami narodowymi, którymi przyozdabia się ubrania na uroczystości państwowe.

Sposób numer 1 kotylion wykonany z bibuły( fotografia poniżej):

Potrzebujesz: bibułę czerwoną i białą, kółko z tekturki, klej, nożyce.

Sposób wykonania: odrysowujesz kółko na tekturce, następnie w środku tego kółka odrysowujesz mniejsze i wycinasz. Z bibuły białej i czerwonej wycinasz paski. Czerwoną bibułę przewlekasz na okrętkę przez większe kółko( możesz dwa lub więcej razy), białą przewlekasz przez mniejsze kółko. Biały okrąg przyklejasz do czerwonego. Wycinasz dwa cieniutkie paseczki w kolorze białym i czerwonym i przyklejasz z tyłu kotylionu, pamiętając, że biały znajduje się z lewej strony. Na koniec przyklejasz kawałeczek taśmy dwustronnej i gotowe.

Sposób numer 2 kotylion z papieru( fotografia poniżej):

Potrzebujesz: białą i czerwoną kartkę z bloku rysunkowego, klej, nożyce, kółko odrysowane na białym bloku technicznym.

Sposób wykonania: Z białego bloku wycinasz 12 paseczków w rozmiarze 7 cm długości, a 1 cm szerokości. Końce tych paseczków sklejasz, a następnie przyklejasz do białego kółka. Z czerwonego bloku wycinasz 12 paseczków w rozmiarze 10 cm długości, a 1 cm szerokości. Przyklejamy je umieszczając między białymi. Wycinasz jeszcze dwa cieniutkie paski w kolorze białym i czerwonym i przyklejasz z tyłu kotylionu, pamiętając, aby biały znajdował się z lewej strony. Na koniec przyklejasz dwustronną taśmę i gotowe.

 

Zapraszam Was drogie dzieci do zabawy muzyczno - ruchowej pt. Zwiedzam Polskę:

MORZE( Północ) – podróżujemy statkiem. Dzieci wykonują polecenia:

  • na prawą burtę – dzieci biegną na prawą stronę
  • na lewą burtę – dzieci biegną na lewą stronę
  • na rufę – dzieci biegną na koniec sali
  • na dziób – dzieci biegną na początek sali

Następnie dzieci wykonują inscenizację ruchową: opalamy się, oddychamy, budujemy zamki z piasku. Jesteście nad Morzem Bałtyckim.

II WARSZAWA( Centrum) – podróżujemy pociągiem do Warszawy przy piosence Jedzie pociąg – krótkie omówienie: Warszawa jest stolicą Polski i największym miastem, położone jest nad rzeką Wisłą. Tam znajduje się siedziba Parlamentu Prezydenta RP, Zamek Królewski, Warszawska Syrenka, Metro, ZOO, Pałac Nad Wodą( Łazienki), tramwaje.

III GÓRY( Południe) – dzieci maszerują po sali przy dźwięku tamburyna, gdy instrument umilknie, słuchają jaka przeszkoda się pojawiła na drodze i ją pokonują: kałuże, padający deszcz, wielki kamień, burza, świeci słońce – dzieci wspinają się po górach, naśladują wchodzenie pod dużą górę – oddychamy czystym świeżym powietrzem – wznos ramion w górę – wdech, opuszczanie – wydech. Krótkie omówienie( stolicą południa jest Zakopane, położone u stóp Tatr, góry to Bieszczady, Karkonosze, a najwyższy szczyt to Rysy, mieszkańcy gór nazywani są góralami.

IV WROCŁAW( Zachód) – podróż autem przy piosence Koła samochodu kręcą się( naśladujecie jazdę samochodem). Krótkie omówienie:  jest miastem, które przyciąga wielu turystów, znajduje się tam najwięcej punktów widokowych w Polsce, z których można podziwiać przepiękną panoramę miasta, znajduje się tam najwyższy budynek w Polsce Sky Tower, piękny Rynek, Ratusz jest jedynym z najstarszym w Polsce, Dzwon Zegarowy mieści się na nim i zegar wieżowy, ZOO, na ulicach możemy spotkać się z ponad 120 figurkami krasnali, latarnie gazowe na Ostrowie Tumskim nadal zapalane są przez latarnika.

V BIAŁYSTOK( Wschód) – jest stolicą województwa podlaskiego, a ono słynie z  czystego powietrza, lasów, pięknych malowniczych jezior, parków narodowych, Puszczy Białowieskiej, w której znajduje się rezerwat przyrody i tam możemy podziwiać żubry. Białystok to także klub Jagiellonii, a barwy jej to żółto – czerwone, leży nad rzeką Białą. Białystok jest nazywany Zielonymi Płucami Polski, mamy wspaniały Park Planty, Pałac Branickich, Ratusz, Białostockie Muzeum Wsi, Ogród Francuski, Teatr Dramatyczny, Białostocki Teatr Lalek, Filharmonię i Operę,  piękne kościoły i cerkwie, meczet, a także budynek dawnej synagogi– dlatego po tym jakże czystym regionie Polski możemy się poruszać rowerem – kładziemy się na plecach, wyciągamy nogi i robimy rowerek.

Na zakończenie zapraszam Was na naukę tańca ludowego Poleczka:

https://www.youtube.com/watch?v=wYSzeb6jrTM

******

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas II i III

 

******

Witajcie! Zaczął się ostatni tydzień kwietnia, a więc za chwilę maj! To piękny miesiąc, wiosenny, ciepły i pełen ważnych wydarzeń, świat i rocznic. Zacznijmy od przypomnienia sobie kartki z kalendarium. Święto Pierwszego Maja to poza świętem Pracy bardzo ważna rocznica, ponieważ 1. Maja Polska przystapiła do Unii Europejskiej. Spróbuj przeczytać poniższy tekst samodzielnie, następnie odpowiedz na kilka pytań. Powodzenia!

1 V 2004 Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej

Wiadomo, że Unia Europejska istnieje i że Polska jest jednym z państw do niej należących. Ale co to dokładnie oznacza? I jak przebiegał proces przyłączania do Unii? Unia Europejska to wspólnota polityczno-gospodarcza obejmująca państwa, które do tej wspólnoty chciały się przyłączyć – czyli państwa członkowskie. Wyrażenie „politycznogospodarcza” oznacza, że zarówno polityka, jak i gospodarka państw członkowskich jest w jakimś stopniu wspólna, zależna od pozostałych państw lub przez nie wspierana. Do Unii możne przystąpić każde państwo europejskie, które wyrazi taką chęć i które spełnia określone warunki. Jednym z nich jest to, by ustrój danego państwa był demokratyczny, czyli taki, w którym każdy pełnoprawny obywatel może powiedzieć swoje zdanie przez oddanie głosu w głosowaniu. Oprócz tego Unia stawia inne warunki, indywidualne dla każdego kandydata.

Polska rozpoczęła swe starania o przystąpienie do Unii w maju 1990 roku. Od tego momentu trwały negocjacje warunków. Cztery lata później, w 1994 roku, Polska złożyła oficjalny wniosek o przystąpienie do Unii Europejskiej. Następnie trwały rozmowy pomiędzy politykami Polski i Unii. W 2003 roku w drodze głosowania Polska otrzymała status państwa członkowskiego. W czerwcu tego samego roku w Polsce przeprowadzone zostało referendum, z którego wynikło, że zdecydowana większość Polaków chce, by nasz kraj był członkiem Unii. Zwieńczeniem tych wszystkich skomplikowanych procedur był dzień 01 maja 2004 roku, kiedy to Polska oficjalnie „weszła” do Unii Europejskiej, na znak czego w Warszawie, na Placu Piłsudskiego, wciągnięto na maszt flagę unijną – okrąg dwunastu złotych gwiazd na lazurowym tle.

Razem z Polską w tym czasie starało się o członkostwo 9 innych krajów: Cypr, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Słowacja, Słowenia i Węgry. Wszystkie one zostały przyjęte również w 2004 roku.

Wstąpienie do Unii wiązało się z wieloma zmianami, które często były bardzo pozytywne. Warto tutaj wspomnieć o funduszach, którymi Unia nas wspiera, o tym, że dzięki otwartym granicom więcej ludzi ma pracę, czy o tym, że dzięki przystąpieniu do Unii możemy korzystać z bogatych i różnorodnych rynków zagranicznych.

Unia europejska posiada swoją walutę – jest to euro. Polska, składając wniosek o przystąpienie do Unii, zobowiązała się także tę walutę wprowadzić. Nie wiadomo dokładnie, kiedy to nastąpi, ale prędzej czy później złoty polski zostanie zastąpiony przez euro. Z wejściem do Unii wiąże się również fakt przyjęcia obywatelstwa europejskiego. Oprócz tego, że jesteśmy Polakami – ponieważ urodziliśmy się w Polsce, jesteśmy też Europejczykami, bo nasz kraj leży w Europie i jest częścią Unii Europejskiej. Warto mieć to na uwadze, kiedy spotykamy się z obcokrajowcami - czy to za granicą, czy to w kraju. Pamiętajmy, że naszym zachowaniem wystawiamy świadectwo (dobre lub złe) Polsce.

Mimo przynależności do Unii, kultura polska nie została wyparta przez zwyczaje europejskie. Wręcz przeciwnie - nasze zwyczaje, obrzędy i tradycje, a także sztuka i muzyka są coraz lepiej znane w Europie i stanowią element kultury europejskiej. W wielu innych krajach podziwia się naszą kulturę, z czego możemy być dumni. Oprócz tego możemy poznawać i podziwiać kulturę innych krajów europejskich, które przecież - tak jak my - są częścią Europy.

Pytania do tekstu:

  1. Podaj datę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
  2. Czy każde Państwo może przystąpić do Unii?
  3. Jaka jest waluta Unii Europejskiej?
  4. Jaką walutą posługujemy się w Polsce?
  5. Czy to prawda że jesteśmy jednocześnie i Polakami i Europejczykami?
  6. Czy potrafisz opisać flagę Unii Europejskiej?
  7. Czy odwiedziłeś/odwiedziłaś kiedyś kraj należący do Unii Europejskiej?

 

Zapraszam Cię na podróż pociągiem po Polsce. Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM  opowiedz -  przez jakie miasta jechał pociąg, jak nazywają się mieszkańcy tych miast i regionów, zapamiętałeś/zapamiętałaś jakieś ciekawostki?

 

Kilka prostych łamigłówek online: https://learningapps.org/1093271

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/sztuka/219082-god%C5%82o-polski i krzyżówka, którą znajdziesz w załącznikach pod tekstem. Powodzenia!

 

Posłuchaj piosenki Małej Orkiestry Dni Naszych https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo  i zastanów się, czy jesteś patriotą?

 

Na koniec możesz wykonać piękną kokardę narodową, będziesz potrzebować papieru w kolorze białym i czerwonym, kleju, nożyczek,linijki i czegoś okrągłego do odrysowania kółka, postępuj według instrukcji z filmu: https://www.youtube.com/watch?v=-5Rp51gqJDA

******

Żywe słowo:

Obejrzyj prezentację na temat świąt obchodzonych w Polsce w miesiącu maj.

https://www.youtube.com/watch?v=qA2n8zTpcaU

Przypomnij sobie nasze Symbole Narodowe – grafika znajduje się pod tekstem.

 

Zajęcia plastyczne: Możesz wykonać flagę lub godło. Kolorowanki przesyłam w załączniku.

Zajęcia ruchowe: 

1.      Butelkowy slalom

Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

2.      Skocz do mety!

W gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy kostka do gry, dwa sznurki na podłodze oznaczające start, metę i możemy zaczynać. Ustawiamy zawodników przy pierwszej linii. Każdy z nich rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzucił. Powtarzamy to aż ktoś przekroczy linię mety! Prawda, że proste? A jakie zajmujące!

 

Zajęcia muzyczne:

Możesz odsłuchać na you tubie pieśń: „ Majowa jutrzenko” :

https://www.youtube.com/watch?v=QkopQp9Z5Ic

Źródła: You Tube, mamawdomu.pl, www.dla-dzieci.com.pl/scenariusze_lekcji_swietlicowych

******

Film edukacyjny pt. „Majowe Święta, kl. 1-3”

Przeprowadzić rozmowę z Rodzicem lub Opiekunem bądź starszym Rodzeństwem o Świętach Majowych i ich ważności dla naszej Ojczyzny i Nas samych. Rozmowy mają podnieść świadomość obywatelskiej i patriotycznej postawy ucznia.

https://www.youtube.com/watch?v=qA2n8zTpcaU

 

Film edukacyjny pt. „Akademia 3 Maja”.  Przeprowadzić rozmowę z Rodzicem lub Opiekunem bądź starszym Rodzeństwem o uchwalonej 3 maja 1791r przez Sejm Polski Konstytucji oraz o trudnej sytuacji Polski w tamtym okresie.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_psijscZAY

 

Film edukacyjny pt. „Jak zrobić kotylion z papieru kolorowego ?”.  Na podstawie filmu spróbować wykonać własny kotylion, można go zrobić z pomocą Rodzica lub Opiekuna bądź razem ze starszym Rodzeństwem.

https://www.youtube.com/watch?v=ciISVdgOLMk

Do góry