W dziecięcym świecie fantazji

W dziecięcym świecie fantazji

 

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas I

******

  1. Astronauci w stacjach badawczych i statkach w przestrzeni kosmicznej nie odczuwają przyciągania ziemskiego, tylko unoszą się swobodnie. To fakt, ale gdybyś przeniósł się w czasie i ludziom w starożytności opowiadał o tym latającym astronaucie, zostałbyś uznany za szaleńca lub niegroźnego fantastę. Może ktoś by powiedział, coś w rodzaju: „pleciesz co ci ślina na język przyniesie” i twoje „fakty” potraktowałby jako wytwór fantazji. To, co było kiedyś uznawane za „niemożliwe”, „dziwaczne”, „niewytłumaczalne” - dziś może być możliwe, prawdziwe i wytłumaczalne. Zawdzięczamy to uczonym i myślicielom, których pasja do wyjaśniania różnych zagadnień doprowadziła do dzisiejszej wiedzy. Warto być ciekawskim. Warto zadawać pytania. Warto się uczyć. Może to właśnie Wy, w przyszłości, wyjaśnicie coś, co dziś wydaje się „niewytłumaczalne” i o czym można tylko fantazjować!

 

Skoro zaczęliśmy od astronautów...oto kilka ważnych informacji, które ułatwią nam poznanie kosmicznych zagadnień.

Słowo planeta w języku greckim oznacza wędrowca. Planety nieustannie krążą wokół gwiazd i stąd ich nazwa.

Gwiazdą, dookoła której wiruje Ziemia, jest Słońce.

Ziemia jest jedyną planetą Układu Słonecznego, na której istnieje życie.

Układ słoneczny tworzy osiem planet, krążących wokół słońca.

Merkury, Wenus, Ziemia i Mars są planetami skalistymi. Jowisz, Saturn, Uran i Neptun to kule zbudowane w większości z gazów i lodu.

Ziemia jest nazywana błękitną planetą. Większość jej powierzchni pokrywa woda, nadająca Ziemi niebieski odcień. Kulę ziemską otacza gazowa warstwa nazywana atmosferą. Poza nią nie ma powietrza.

Księżyc nie świeci swoim światłem, tylko odbija promienie słoneczne.

 

Ciekawostki.

 

Czy człowiek spacerował po księżycu?

W lipcu 1969 roku załoga pojazdu kosmicznego „Apollo” wylądowała na Księżycu. Na spacer po nim udali się dwaj astronauci: Neil Armstrong i Edwin Aldrin. W kolejnych latach na Księżycu stanęło jeszcze 10 innych osób.

 

Czy na księżycu wieje wiatr?

Nie, na Księżycu nie ma wiatru. Nie ma też deszczu ani śniegu. Ślady stóp astronautów, którzy w 1969 roku wylądowali na Księżycu, pozostaną więc na jego powierzchni na zawsze.

 

  1. Droga mleczna.

 

Układ Słoneczny należy do galaktyki zwanej Drogą Mleczną, która skupia ogromną liczbę gwiazd i innych ciał niebieskich. Droga Mleczna widziana z kosmosu przypomina spiralę.

Spróbuj namalować Drogę Mleczną.

Weź farby, najlepiej akwarele, bo te farby wodne pięknie się mieszają. Namaluj kosmiczne tło. Następnie przy pomocy np. szczoteczki do zębów zanurzonej w białej farbie pryskaj na namalowane już tło, tworząc w ten sposób wizję Drogi Mlecznej.

Miłej zabawy.

 

  1. Jak dźwiękiem wyrazić kosmos? Jak może brzmieć muzyka sfer?

 

Proponuję wysłuchać suity Gustawa Holsta „ Planety” op.32. Może zainspiruje cię do stworzenia własnego tańca planet! Powodzenia!

 

  1. Ziemia nie tylko krąży wokół słońca, ona równocześnie wiruje wokół własnej osi. Spróbuj to powtórzyć np. podczas spaceru z rodzicami po parku. Uwaga, bo zakręci ci się w głowie! Dlatego wybierz trawnik lub inną dość miękką powierzchnię. Ustaw w centrum rodzica- słońce i zacznij zabawę!

 

  1. Pofantazjuj o odległej planecie. Jak ona może wyglądać, kto ją zamieszkuje, jakie rośliny i zwierzęta tam żyją? Puść wodze fantazji i stwórz obraz- kolaż własnej niezbadanej planety.

Proponuję ci wykorzystać do tego kolorowe gazety. Powycinaj różne elementy np. samochody, zwierzęta, kwiaty i poukładaj je w nieoczywisty sposób. U mnie żyrafa jest równa wieżowcom  i nosi okulary słoneczne ;)

To ma być fantastyczny świat!

Kto wie, może gdzieś istnieje planeta z twojej fantazji ;)

Powodzenia!

******

„Fantazja, fantazja, bo fantazja jest od tego, aby bawić się, aby bawić się na całego”( tak brzmi refren piosenki z repertuaru Fasolek – zespołu wokalno – tanecznego z Warszawy. Fantazja - to Wasze marzenia, zabawa, wyobraźnia, życzenia, wszystko co Wam sprawia radość.

Wysłuchajcie wiersza pt. „ Marzenia” H. Niewiadomskiej
Dzieci lubią mieć marzenia
Chcą, by były do spełnienia
Każde w Głowie ma guziczek
Taki mały, żółty pstryczek,
Co im świat piękniejszy czyni
Od Krakowa aż do Gdyni
Krzysio chciałby być pilotem
Pstryk – już lata samolotem
Ewa – chce lekarzem zostać
Pstryk – już w białym kitlu postać
Kosmonautą chce być Jurek
Pstryk – i pędzi w kosmos, w górę
Lecz są również takie dzieci
Którym słońce słabiej świeci
Jacek co ma chorą nogę
Chciałby dosiąść hulajnogę
Julka, która słuch ma słaby
Chce usłyszeć szelest trawy
Ale wszystkie ich marzenia
Są z tym pstryczkiem do spełnienia
No, więc śmiało, przekręć pstryczek
A nóż właśnie dziś guziczek

 Rozmowa z dziećmi na temat przeczytanego wiersza. Zadawanie pytań:
• Co to są marzenia?
• Czy Wy macie jakieś marzenia?
• Czy wszystkie się spełniają?
• Czy marzenia są potrzebne?

Proponuje Wam Drogie dzieci zabawę pt. „ Wymień wszystkie przedmioty, które przychodzą Wam na myśl":

  • wymień wszystkie przedmioty, które robią hałas
  • wymień wszystkie przedmioty, które poruszają się na kołach
  • wymień wszystkie przedmioty, które są kwadratowe
  • wymień wszystkie przedmioty, które są latające.

Kolejna zabawa to „ Kamienne opowieści”.

Do jej wykonania potrzebujesz 10 niewielkich kamyczków. Na każdym z nich mazakiem malujesz np. kwiatek, słońce, chmurkę, parasol, motylka itd.( co Wam przyjdzie do głowy). Układasz kamyczki wg własnego schematu, pomysłu i rozpoczynasz „ snuć” opowiadanie na podstawie rysunków przedstawionych na kamykach. Powodzenia:)

Papierowy kubek origami

Potrzebujesz: kolorowe kartki w kształcie kwadratu.

Wykonanie( etapy wykonania kubka umieściłam w galerii zdjęć).

Prace z odrysowaniem ręki

Potrzebujesz: kolorowe kartki z bloku technicznego, klej, nożyce.

Wykonanie( moje propozycje umieściłam w galerii zdjęć).

Zapraszam Was Drogie dzieci do tanecznej zabawy „ Chocolate choco choco”.

https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg

 

Mam dziś dla Was piosenkę „ Zabiorę brata na koniec świata”– znaną również przez Waszych rodziców. Jest to piosenka o przygodach, rodzeństwie i marzeniach.

https://www.youtube.com/watch?v=c6-knljNBuI

 

DYKTOWANY RYSUNEK – przygotujcie białe kartki i narysujcie wg wskazówek:)
-Na środku kartki narysuj kółko wielkości jabłka
-To będzie twarz chłopca , więc dorysuj niebieskie oczy, mały nosek i uśmiech
-Teraz dorysuj mu uszy i krótkie czarne włosy
-Narysuj mu szyję i koszulkę z krótkim rękawem w żółte paski
-Dorysuj krótkie, nad kolana spodenki w kolorze czerwonym i kieszonkami
-Dorysuj nogi i buty sportowe w kolorze szarym ze sznurówkami

******

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas II i III

******

            Witaj! W tym tygodniu proponuję Ci podróż w Krainę Fantazji. Zapytasz gdzie ona jest? W naszej głowie! Każdy z nas posiada mniejszą lub większą wyobraźnię, fantazję, marzenia, wyobrażenia... Przeczytaj co oznacza określenie "fantazjować". Fantazjować to wyobrażać sobie różne rzeczy, takie które istnieją i te, zupełnie wymyślone. Jeśli fantazjujesz to znaczy też, że "bujasz w obłokach", "myślisz o niebieskich migdałach", "jesteś myślami gdzieś indziej".  Bo fantazjowanie to poruszanie naszej wyobraźni, aby móc tworzyć nowe historie, postaci, kolory, miejsca.

            Pomyśl przez chwilę, co nam pomaga w rozwijaniu naszej wyobraźni? Jeśli pomyślałeś o podróżach to świetnie! Podróżowanie uczy nas nowych rzeczy, patrzymy na nowe budynki, rośliny, słuchamy języka którego nie znamy, zbieramy pamiątki, doświadczamy wielu nowych rzeczy. One zostają w naszej pamięci i czasami tworząc coś nowego korzystamy z tego, co już zobaczyliśmy, czego słuchaliśmy i może nawet próbowaliśmy zjeść? Teraz spróbuj przypomnieć sobie ostatnią podróż. Pamiętasz gdzie byłeś/byłaś, kto był z Tobą, co ciekawego widziałeś/widziałaś podczas tej wyprawy, a może spotkałeś/spotkałaś kogoś niesamowitego? Jeśli masz chęć narysuj swoje wspomnienie z ostatniej podróży.

            Fantazjowanie to też... tworzenie muzyki! Możesz posłuchać tych krótkich utworów https://www.youtube.com/watch?v=7df9OdJQQlc

https://www.youtube.com/watch?v=XubGkSBoxbQ

zamknij oczy i wyobraź sobie bohatera tego utworu, kim jest, ile ma lat, jak wygląda, jak jest ubrany, wyobraź sobie, że idzie ulicą, co widzi, jaka jest pogoda, jak się czuje podczas tego spaceru? Po prostu – pofantazjuj :)

Niedługo będziemy obchodzić bardzo ważne święto - Dzień Mamy! Z tej okazji już w tym tygodniu możesz zacząć przygotowywać niespodziankę dla swojej mamusi. Proponuję Ci pracę plastyczno – techniczną "Portret mamy". Będziesz potrzebować koloroych kartek ksero lub z bloku rysunkowego/technicznego, nożyczki, klej, kolorowe mazaki/kredki ołówkowe. Postępuj zgodnie z instrukcją z tego linku: https://blondynkikreatywnie.blogspot.com/2020/05/portret-mamy.html?m=1&fbclid=IwAR1wDqD672KT9N_-L0Qz3E_eqd_aASkc4SOJePONNFVWTleyNH5zy_tZa8E

 

Na koniec proponuję książkę - audiobooka Lewisa Carroll'a pt.: "Alicja w Krainie Czarów", która przeniesie Cię do krainy fantazji pełnej niesamowitych bohaterów, przygód i zwrotów akcji: https://www.youtube.com/watch?v=1QZP4R7FjDY lub bajkę muzyczną o tym samym tytule, nieco krótszą od książki https://www.youtube.com/watch?v=rMBrucoSbGI

******

ŻYWE SŁOWO: Wstępem do tematu bieżącego tygodnia będzie wiersz J. Kulmowej

„List do Andersena”

Ja dziękuję panu
panie Janie Christianie
za to bardzo dziecinne bajanie.
Za kominiarczyka, co się kochał w pasterce.
Za słowika –
że miał żywe serce.
Za szkiełko Królowej Śniegu.
I za smutny los żołnierzyka cynowego.
Za księżniczkę na ziarnku grochu.
Za cień,
który trwa przy mnie wszędzie.
I za każde brzydkie kaczątko,
co wie teraz,
że łabędziem
będzie.

A oto kilka pytań do Was:

– Jak myślicie, dlaczego poetka napisała taki list?
– Jakie postacie baśniowe zostały wymienione w wierszu?
– Z jakich baśni pochodzą te postacie?
– Jakie znacie baśnie?

Przeczytajcie jakie są różnice między bajką a baśnią:

Baśń

Jeden z najważniejszych gatunków epiki ludowej. Treść baśni jest związana z wierzeniami magicznymi, występują w nich siły i zjawiska nadprzyrodzone, bohaterowie swobodnie przekraczają granice światów: realnego i fantastycznego. Czas i miejsce w baśni są nieokreślone (dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma lasami). Najbardziej znane w Europie zbiory baśni opracowali: Ch. Perrault, bracia J. i W. Grimm oraz H. Ch. Andersen.

Bajka

Utwór wierszowany (jeśli krótki i zwięzły, nazywa się bajką epigramatyczną, a jeśli trochę dłuższy, rozbudowany – narracyjną).
Zawiera morał (najczęściej na końcu utworu, choć są bajki rozpoczynające się morałem). Przykłady bajek to: Jean de La Fontaine – Zając i żaba, Koza, Kózka i wilk, Ignacy Krasicki – Ptaszki w klatce, Mysz i kot, Malarze

Adam Mickiewicz – Lis i kozioł, Przyjaciele Aleksander Fredro – Osioł, Małpa, Raki                                                            w garnku, Paweł i Gaweł, Jan Brzechwa – Kaczka dziwaczka, Przygody pchły szachrajki.

 

ZAJĘCIA PLASTYCZNO – TECHNICZNE:

Jeżeli macie ochotę, proponuję stworzenie komiksu z ulubionych postaci bajkowych lub baśniowych. Myślę, że każdy z nas ma takich bohaterów. Komiks można narysować ołówkiem lub kredkami, może zawierać dialogi, ale nie musi.

 

ZAJĘCIA MUZYCZNE:

Przesyłam link do słuchowiska,, Czerwony Kapturek” Ch. Perrault czyta Wiktor Zborowski

https://www.youtube.com/watch?v=b8aCkCLs8e8

 

ZAJĘCIA SPORTOWE, GRY RUCHOWE:

Przesyłam stronę z propozycją zabawy ruchowo – twórczej. Życzę udanej zabawy!

https://dzieciakiwdomu.pl/2014/05/gra-zrecznosciowa-zabawa-ruchowa-w-domu.html

Źródła: dzieciakiwdomu.pl, edux.pl, youtube.com

 

******

  1. Przeczytaj poniższy wiersz:
  2. Wawiłow „Szybko!”

 Szybko! Szybko, zbudź się, szybko wstawaj!

 Szybko, szybko, stygnie kawa!

 Szybko, zęby myj i ręce!

 Szybko, światło zgaś w łazience!

 Szybko, tramwaj nam ucieka!

 Szybko, tata na nas czeka!

 Szybko, książki swoje sprzątnij!

 Szybko, kładź się, już  dziewiąta!

 Szybko, szybko, bez hałasu!

 Szybko, szybko, nie ma czasu!

 Na nic nigdy nie ma czasu...

 A ja chciałbym przez kałuże iść godzinę albo dłużej,

 trzy godziny lizać lody,

 gapić się na samochody i na deszcz, co leci z góry,

i na żaby, i na chmury,

cały dzień się w wannie chlapać i motyle żółte łapać

albo z biota lepić kule i nie spieszyć się w ogóle.

 Chciałbym wszystko robić wolno, ale mi nie wolno...

 

 Zastanów się:

  • W jakiej jesteśmy krainie?
  • Kto mówi w tym wierszu? ….O czym marzy ten chłopiec? Do kogo chłopiec może mówić? Komu zwierza się ze swoich marzeń? Czy jest obok ktoś, kto go słucha i może mu odpowiedzieć?

Porozmawiaj na temat swoich przemyśleń z rodzicem, starszym bratem lub siostrą.

  1. Stwórz pracę plastyczna na temat „ Mój wymarzony świat”.

******

  1. Wysłuchaj a następnie spróbuj zaśpiewać piosenkę ,, Moja fantazja’’

https://www.youtube.com/watch?v=fJKRESz8ZhE

  1. Wykonaj pracę plastyczną – kolorowy motyl

https://www.youtube.com/watch?v=wuIXb58fQBA

******

Do góry