Zygmunt Gloger - Patron naszej szkoły

Zygmunt Gloger - Patron naszej szkoły

 

Witajcie kochani!

Kolejny tydzień maja przynosi nam święto patrona szkoły Zygmunta Glogera. Poniżej znajdziecie mnóstwo ciekawych propozycji do obejrzenia, przeczytania, posłuchania na temat naszego patrona ale i nie tylko, w końcu jest maj! Piękny, wiosenny miesiąc :) Zapraszamy!

Pozdrawiamy i tęsknimy: Pani Iga, Pani Asia, Pani Monika, Pani Agnieszka, Pani Aneta, Pani Ewa.

 

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas I

******

„Deszcz majowy, chleb gotowy”

„Kiedy mokry maj, będzie żyto jak gaj”

Majowe przysłowia bardzo często odnoszą się do zjawisk pogodowych i ich zbawiennego wpływu na przyszłe plony. Deszcz majowy zapowiada letni urodzaj- wyrośnie piękne zboże, z którego będzie chleb. Ludzie żyjący w dawnych czasach, szczególnie na wsiach, postrzegali ziemię i jej plony, jako największe błogosławieństwo. Stąd ich wielki szacunek do przyrody, ziemi. Objawiał się on w ludowej twórczości- pieśniach, ozdobach, strojach i zwyczajach ludowych. Nie wszyscy współcześnie o tym pamiętamy, a szkoda, bo dziedzictwo kulturowe pozwala nam dowiedzieć się, skąd przybyliśmy i co było ważne dla naszych przodków. A czy wiecie kto:

„ Kochał przeszłość dla przyszłości”?

Patron naszej szkoły- Zygmunt Gloger- polski historyk, archeolog, etnograf, folklorysta i krajoznawca. Swoje dorosłe życie poświęcił zbieraniu wytworów kultury narodowej. W kręgu jego zainteresowań były ludowe pieśni, przypowieści, porzekadła, rysunki, stare piśmiennictwo, stroje ludowe i pozostałości archeologiczne. Uwielbiał wędrówki po ziemiach Polski i Litwy. Zawsze dowiadywał się czegoś nowego, zdobywał kolejne rzeczy do swojej kolekcji eksponatów z przeszłości. Zygmunt Gloger opisywał, katalogował wytwory kultury narodowej. Z czasem, powstawały z tego książki, które pisał właśnie dla przyszłych pokoleń. Jego największe dzieło „ Encyklopedia staropolska” obejmowała materiały o przeszłości kraju i były zbierane przez niego, przez prawie 30 lat. Pamiętaj i szanujmy naszą kulturową przeszłość. Jedna z maksym Zygmunta Glogera głosiła:

„Obce rzeczy wiedzieć dobrze jest- swoje, obowiązek”.

Postępuj w duchu patrona naszej szkoły i spróbuj odnaleźć w swoim domu, przedmiot, który wydaje ci się najstarszy. Może należał do twoich dziadków, pradziadków? Zapytaj rodziców o historię tego przedmiotu. Może kiedyś opowiesz ją swoim dzieciom!

 

  1. Wycinanki.

Na Kurpiach wycinanki stały się popularne na początku XIX wieku i służyły za ozdobę ubogich wiejskich chałup. Najpierw były to firanki wycinane z białej bibuły i pionowe wstążki, które miały zasłaniać zniszczone ramy okien lub obrazów. Gdy pojawił się kolorowy papier, zaczęto tworzyć bardziej wyszukane formy.

Do robienia wycinanek używano nożyc do strzyżenia owiec.

Najbardziej charakterystyczną formą kurpiowskiej wycinanki jest pionowa, symetryczna kompozycja z motywem drzewa, zwana lelują.

* Pobaw się w zrobienie swojej wycinanki.

Potrzebujesz: nożyczki, papier.

Wykonanie:

- jeśli chcesz zrobić leluję, złóż kartkę papier na pół, zaczynając od złożonej krawędzi kartki narysuj jakiś wzór, coś na kształt drzewa. Wycinaj wzór, uważaj by kartka cały czas była złożona. Próbuj!

- jeśli chcesz zrobić gwiazdkę, odrysuj od talerzyka kształt koła, wytnij koło i kilkukrotnie złóż, by powstał rożek, wycinaj kształty na krawędziach, rozłóż serwetkę i gotowe!

 

  1. „Mało nas do pieczenia chleba” - zabawa ze śpiewem. Zapytaj rodziców czy pamiętają ze swojego dzieciństwa tę zabawę:)

Poćwiczcie, zanim spotkamy się  w większym gronie!

Opis zabawy: dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce i chodzą, a dwoje dzieci w środku też tworzą małe kółko i chodzi w przeciwną stronę. Wszyscy śpiewają:

Mało nas, mało nas,

do pieczenia chleba.

Jeszcze nam, jeszcze nam,

Dzieci z małego kółka porozumiewają się, kogo zaproszą i śpiewają (wymieniając imię dziecka):

Julki nam potrzeba!

Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci zostaną zaproszone do środkowego koła.

Zapytaj jaką zabawę z dzieciństwa pamiętają twoi rodzice, dziadkowie?

 

  1. Poszukiwacze skarbów czyli ciepło/zimno.

Do tej zabawy zaproś kogoś z domowników. Zabawa nadaje się też do przeprowadzenia na świeżym powietrzu. Osoba, która będzie szukała skarbu, ma zasłonięte oczy, ale tylko na czas ukrywania skarbu. Druga osoba ukrywa przedmiot- skarb. Później, naprowadza na miejsce ukrycia skarbu komunikatami: ciepło, zimno. Gdy szukający zbliża się do ukrytego skarbu, otrzymuje komunikat ciepło, gdy się oddala, dajemy mu komunikat zimno.

 

  1. Drzewko jabłoni w maju - praca plastyczna malowana palcami. Polega ona na punktowym odciskaniu zanurzonych w farbie palców na kartce papieru.

Potrzebujesz: farby, papier.

Przyjrzyj się zamieszczonemu zdjęciu.

Wykonanie:

- na paletę, wyciśnij farby w kolorze: białym, karminowym, zielonym, żółtym, brązowym,

- przygotuj kartkę,

- zacznij od białego i karminowego koloru- to będą kwiaty,

- zanurz palec wskazują najpierw w karminowym a potem w białym kolorze, odciśnij kilkukrotnie na papierze,w miejscu gdzie będzie korona drzewa,

- inny, niż wskazujący palec zanurz w zielonym, żółtym kolorze i odciśnij kilkukrotnie w miejscu gdzie będzie korona drzewa,

- czynności powtarzaj, aż powstanie cała korona drzewa,

- brązową farbą namaluj pień,

- ponownie wybierz zielony kolor i namaluj ziemię pod drzewem.

Gotowe!

Miłej zabawy!

******

Kwiaty z kolorowego papieru( propozycję umieściłam w galerii zdjęć)

Potrzebujesz: kolorowe kartki z bloku rysunkowego, klej, nożyczki, patyczki po szaszłykach, mazaki, bibułę.

Wykonanie słonecznika:

Wycinasz z ciemnego żółtego bloku duże kółko, następnie z jasnego żółtego bloku wycinasz mniejsze kółeczka i składasz je na pół. Do dużego kółka przyklejasz mniejsze. Na środku rysujesz kropki. Patyczek od szaszłyka owijasz zieloną bibułą i przyklejasz środek słonecznika. Przyklejasz zielone listki wykonane z kółek zgiętych na pół.

Wykonanie kwiatków w kształcie harmonijki( zdjęcie umieściłam w galerii zdjęć):

Kartkę kolorowego papieru składasz na pół( pionowo). Następnie rozcinasz ją wzdłuż, składasz w harmonijkę. Boki przycinasz z jednej i z drugiej strony. Powstałą harmonijkę składasz na pół i zakręcasz do środka i sklejasz boki klejem. Na środku przyklejasz malutkie żółte kółeczko. Owijasz patyczek od szaszłyków zieloną bibułę i przyklejasz listki zrobione z harmonijki.

Biedronka – ćwiczenia grafomotoryczne( narysujcie biedronkę wg wzoru, zdjęcie w galerii).

Drogie dzieci proponuję Wam, abyście przy pomocy rodziców stworzyły krzyżówkę( zamieściłam ją w galerii zdjęć).  Odpowiedzcie na  pytania, a dowiecie się kto jest Patronem Naszej Szkoły:

  1. Dom w którym mieszkają zwierzęta w mieście.
  2. Leci z komina.
  3. Odmierza czas.
  4. Do ścierania np. ołówka.
  5. Szkło powiększające.
  6. Kasza...
  7. Wkładasz je na nogi.
  8. Do pisania w zeszycie.
  9. Może być rysunkowy.
  10. W nim przechowujesz kapcie.
  11. Do ścierania tablicy.
  12. Zwierzę w paski.
  13. Na końcu zdania.

 

Kilka słów o Zygmuncie Glogerze - to polski etnograf, historyk, archeolog, miłośnik rzeczy ojczystych, folklorysta, krajoznawca.

Etnograf – to osoba, która zajmuje się odkrywaniem, badaniem i opisywaniem różnych kultur i ludów na całym świecie.

Archeolog – to osoba, która zajmuje się badaniem minionych kultur oraz cywilizacji, a także ich relacjami z otaczającym je środowiskiem. Zadaniem archeologa jest odnalezienie, dokumentacja i analiza źródeł archeologicznych np. rękodzieł.

Wysłuchajcie proszę utworu Africa w wykonaniu słoweńskiego chóru Perpetuum Jazile. Zwróćcie uwagę, że artyści nie używają żadnych instrumentów perkusyjnych. Zamknijcie oczy: jakie odgłosy, dźwięki usłyszeliście, z czym Wam się kojarzą?

https://www.youtube.com/watch?v=yjbpwlqp5Qw

 

Zagadki naśladowczo ruchowe – rozwiążcie zagadki, a następnie przedstawcie daną czynność naśladując ją:

  1. Są przez płotki, terenowe, krótko, długodystansowe. Mogą być też slalomowe, albo sztafetowe( biegi).
  2. Wyścig rozpoczęty, zawodnicy pedałują, każdy bardzo przejęty, bo przed metą finiszują( kolarstwo).
  3. Piruety i obroty, zawodnicy wykonują i na nogach mając łyżwy o mistrzostwo konkurują( łyżwiarstwo figurowe).
  4. Narty, kijki oraz gogle zawodnicy mają, jak najszybciej, by być pierwszym po śniegu zjeżdżają( narciarstwo).
  5. Zawodnicy o boisko piłkę odbijają, do wiszących koszy celnie ją wrzucają( koszykówka).
  6. W jakiej dyscyplinie sportu piłkę nogą kopiemy, na meczach z radością drużynie kibicujemy( piłka nożna).
  7. Zawodnicy na głowy czapki nakładają, rekami i nogami w wodzie poruszają( pływanie).
  8. Zawodnicy grają w piłkę, rekami ją odbijają i wysoko ponad siatką drugiej drużynie podają (siatkówka).
  9. Zawodnicy konkurują, który dalej skacze. Jak nazywa się ten sport? Czy wszyscy go znacie (skoki w dal).

Portret Zygmunta Glogera – wykonajcie portret Patrona Naszej Szkoły.

******

Propozycje dla dzieci ze świetlicy klas II i III

******

W tym tygodniu bohaterem naszego spotkania jest patron szkoły Zygmunt Gloger.

Zygmunt Gloger był człowiekiem wyjątkowym, interesował się naszymi podlaskimi tradycjami, zwyczajami, naturą, sposobem życia ludzi na podlaskiej wsi oraz historią regionu. Interesowała go również bogata podlaska przyroda. Zygmunt Gloger jest autorem określany mianem  historyka regionu, etnografem, archeologiem oraz cenionym folklorystą i krajoznawcą. Wiem, to same trudne słowa, ale poniżej postaram się Ci je krótko wyjaśnić.

Historyk to człowiek zajmujący się badaniem przeszłości. Osoba ta bada pozostałości z dawnych czasów: stare dokumenty, listy, pamiętniki, gazety, fotografie, filmy, ilustracje i na ich podstawie stara się odtworzyć obraz przeszłości.

Krajoznawca To osoba, która zbiera wszelkie informacje o danym kraju, wiadomości o powstaniu tego miejsca, zjawisk pogodowych obserwowanych na jego terenie, zwierząt tam żyjących oraz świata roślin.

Folklorysta To osoba zajmująca się badaniem symboliczno – artystycznej twórczości ludowej.

To badacz obrzędów ludowych, wierzeń i zwyczajów przekazywanych ustnie i pisemnie, a także artystycznej twórczości: rzeźby, malarstwa, wyrobów rękodzielniczych, pieśni  i tańca danego regionu.

Archeolog To naukowiec, który badając przeszłość chce odtworzyć to, jak ludzie kiedyś żyli, pracowali, jakich narzędzi i przedmiotów używali w pracy i w domu. Ta osoba bada ziemię, doliny i koryta rzek, miejsca gdzie mogli kiedyś żyć ludzie, prowadzi wykopaliska, w których może znaleźć ślady ludzi z przeszłości.

Etnograf  To osoba zajmująca się badaniem i opisywaniem kultury ludowej różnych grup etnicznych zamieszkujących na określonym terenie. Ta osoba obserwuje grupy ludzi, to jak żyją, co jest dla nich w życiu ważne, jakie mają zwyczaje, czym się zajmują na co dzień i w wolnym czasie.

 

Jeśli masz chęć przypomnieć sobie jego życie i twórczość polecam Ci krótkie filmy dokumentalne https://www.youtube.com/watch?v=ews9gM-x9Jg  tu znajduje się zapowiedź filmów realizowanych na podstawie podróży i działalności etnograficznej Zygmunta Glogera.

Poniżej zamieszczam linki do serii filmów "Dolinami rzek", wybierz jeden z nich, obejrzyj i postaraj się zapamiętać jak najwięcej informacji. Zastanów sie dlaczego ludzie w dawnych czasach chętnie osiedlali się w podliżu rzek? Jakie korzyści płynęły z mieszkania blisko pól, lasów, natury?

"Dolinami rzek: Biebrza" https://www.youtube.com/watch?v=A6rGWcP8Raw

"Dolinami rzek: Wisła"https://www.youtube.com/watch?v=1tCctSr3Mnc

"Dolinami rzek: Narew"https://www.youtube.com/watch?v=5yOKRHce4zs

"Dolinami rzek: Bug" https://www.youtube.com/watch?v=HGcqawr_D7g

 

Praca plastyczna: "Podglądamy łąkę!" Jeśli masz chęć, możesz wyobrazić sobie jak Zygmunt Gloger badał i opisywał przyrodę. Zróbmy pracę plastyczą! Potrzebna Ci będzie biała kartka z bloku i pastele olejne (mogą być inne kredki). Narysujemy łąkę pełną kwiatów i ich małych mieszkańców, ale żeby było lepiej widać wszyskie małe muszki, robaczki, biedronki użyjemy lupy. Nie masz lupy? Spokojnie, lupę sobie...narysujemy. A przez powiększające szkło wszystkie te małe stworzenia żyjące wśród kwiatów i traw. Zasada jest jedna: Ma być kolorowo!

Propozycję łąki widzianej przez szkło powiększające znajdziesz w galerii pod tekstem.

 

A jeśli masz ochotę pobawić się farbami to proponuję Ci pracę plastyczną przy użyciu farb akwarelowych. Potrzebujesz białą kartkę z bloku, farby akwarele, wodę, pędzelek, czarny masak/długopis/czarną krednę lub ołówek. I najważniejsze: wyobrażnia! Ponieważ Twoim zadaniem będzie zrobić kolorową plamę, plamkę lub wielką plamę i zdecydować...co Ci ona przypomina, a może kogoś? Pamiętaj – w takiej plamie można zobaczyć na prawdę wszystko :) Jak już zrobisz kilka plam, poczekaj aż farba wyschnie, chwyć czarny mazak w dłoń i rysuj! Dobrej zabawy! Ps: Propozycję pracy znajdziesz w galerii pod tekstem. (źródło: Urszula Jarocka "Klub Kaktus")

 

Po tych wszystkich artystycznych uniesieniach zapraszam Cię na wyprawę rzeką...Pięknym Modrym Dunajem... zasłuchaj się https://www.youtube.com/watch?v=Oip1FwYLSwk

*******

Żywe słowo: Przypomnijmy sobie postać patrona naszej szkoły, oto kilka informacji dotyczących Zygmunta Glogera:

Zygmunt Gloger - badacz narodowej kultury

3 listopada 1845 urodził się Zygmunt Gloger, historyk, archeolog i etnograf badający dawne dzieje Polski.

Wędrując po ziemiach Polski i Litwy, zbierał wytwory narodowej kultury: ludowe pieśni, przypowieści, porzekadła, rysunki, stare piśmiennictwo, stroje ludowe i pozostałości archeologiczne. Wszystko, co mu się z czasami minionymi w jakiś sposób kojarzyło.

– Jego starożytnictwo to zbieractwo wszystkich dawnych rzeczy polskich do początku XIX wieku – mówiła na antenie Polskiego Radia dr Teresa Komorowska, autorka biografii Zygmunta Glogera.

Działalność folklorystyczna Zygmunta Glogera prowadzona w okresie zaborów była niezwykle ważna dla zachowania narodowej odrębności Polaków. W czasach największego ucisku, kiedy nie istniały państwowe instytucje patronujące polskiej nauce i kulturze, on uważał za konieczne trzymanie się narodowych obrzędów ludowych i szlacheckich. Jak pisał: "Każde społeczeństwo jest takim, jakimi pojęciami, cnotami, nałogami nasiąkły jego jednostki w domu, rodzinie i szkole".

Zygmunt Gloger imponował pracowitością. "Ani jednej godziny w życiu nie strwonił na rozrywkę w karty, nie spędził ani dnia w podróży poza granicami Słowiańszczyzny, nie był ani razu na wyścigach, na balu publicznym, maskaradzie, majówce dla zabawy. Zadawalał się stale pięcioma godzinami snu na dobę".

Efektem trzydziestu lat gromadzenia materiałów o przeszłości dziejowej kraju i narodu była "Encyklopedia staropolska". Swoiste ukoronowanie i opus magnum Zygmunta Glogera.

Mimo pokaźnego dorobku naukowego i powszechnego uznania do końca życia pozostał człowiekiem skromnym i serdecznym. Zmarł 15 sierpnia 1910 na skutek przypadkowego zakażenia i amputacji ręki. "Kochał przeszłość dla przyszłości" – te słowa widnieją na nagrobku Zygmunta Glogera na Powązkach.

Przesyłam również adres strony, na której można obejrzeć prezentację multimedialną wykonana przez uczennice naszej szkoły: https://slideplayer.pl/slide/2268281/

 

Zajęcia plastyczno – techniczne:

Proponuję abyście, jeżeli to możliwe wyświetlili sobie portret Zygmunta Glogera i postarali się naszkicować węglem do rysowania jego portret lub ołówkami różnej grubości.

Zajęcia muzyczne:

Przesyłam Wam do obejrzenie „Pieśni ludu” Zygmunta Glogera. Jest to interaktywne oglądanie książki, w której Zygmunt Gloger opisała dawne pieśni ludu polskiego. Gorąco polecam:

https://pbc.gda.pl/dlibra/doccontent?id=7491

 

Zajęcia ruchowe:

Czarodziejskie szkatułki.

Wszyscy uczestnicy kucają w rozsypce, głowę chowając w kolana. Słuchają uważnie narracji prowadzącego i starają się odtworzyć gestami przedstawiane historie. Prowadzący mówi: "Jesteście czarodziejskimi szkatułkami. Jesteście bardzo małe i szczelnie zamknięte. A teraz szkatułki powolutku się otwierają...i wychodzi z nich...ryba." Przez chwilę dzieci krążą swobodnie po pokoju naśladując wybrane zwierzę, przedmiot. Gdy narrator wznawia opowieść, ilustrują ją ruchem. "A teraz wszystkie pudełka z powrotem się zamykają ". 

W następnych rundach z pudełek mogą wychodzić:- niemowlaki, które są bardzo głodne,                               - dumnie kroczące długopisy, - jaszczurki, -mruczące koty oraz dowolna ilość postaci przywołanych przez prowadzącego.

Na końcu ze szkatułek wychodzą znowu ludzie.

(Źródło: przedszkole2.koscian.pl)

******

  1. Poszukaj informacji o Zygmuncie Glogerze, patronie naszej szkoły.Postaraj się jak najwięcej zapamiętać.

 

  1. Propozycje prac plastycznych o tematyce kwiatowej:

krokotak.com/2020/04/how-to-draw-poppies/

krokotak.com/2020/04/flower-wreaths/

 

3.Spróbuj zaprojektować piękną , kwiecistą chustę folklorystyczną  (chustę ludową), czyli chustę kojarzącą się z naszą kulturą i tradycją.

 

  1. Zastanów się co mogą oznaczać te przysłowia - porzekadła. Porozmawiaj na ten temat z rodzicami,starszą siostrą lub bratem.

"Na świętą Barbarę miękko - szykuj sanie prędko"

"Na świętego Bartłomieja otwiera się siew i knieja"

"Na świętego Jana ruszamy do siana"

"Święty Jan niesie jagód dzban"

"Na świętego Wojciecha dla konia pociecha"

"Gdy w Gromniczną roztaje, będą marne urodzaje"

******

Wykonanie prezentacji multimedialnej pt. Zygmunt Gloger - patron mojej szkoły.

Do góry